4 Nis 2013

Nikon D800 ve Sigma 12-24mm DG HSM

TAŞINDIK: http://halkboyleistiyor.com

Nikon D800 biraz objektif seçiyor. Daha doğrusu, 36 milyon pikselin tamamına ihtiyacınız varsa D800'e takacağınız objektiflere daha çok dikkat etmeniz lazım.

Ultra-geniş açılı objektifler zaten köşelerde biraz dertli, gövde tam kare ve algılayıcı 36MP olunca dert daha da artıyor. D800 ilk çıktığında efsane Nikkor 14-24mm f2.8 AF-S önerilen objektifler listesinde yoktu, sonra çok tepki gelince alelacele listeye aldılar. 14-24 kötü olduğu için değil tabi. "Bana ultra-geniş açı objektifleri iyien kötüye sırala" deseniz ilk başa Nikon 14-24mm'yi koyarım (tamam tamam, belki Zeiss 21mm f2.8'den sonra :) ).

Şimdi burada mesele şu: 14-24mm 2000$ civarı (ben alırken 1300-1400$ falandı, ne ara arttı bu?), Zeiss 21mm 1850$. Zeiss 18mm f3.5 1400$. Fiyatlar astronomik.

Biraz köşe performansından ödün verip Nikon 16-35mm f4 VR ya da Tokina 16-28mm f2.8'e de inebilirsiniz.Ya da 14mm ile kendinizi sınırlayıp Samyang 14mm f2.8 manuel objektif almak da bir çözüm. Bu Samyang bayağı iyi ve uygun fiyatlı.

SIGMA 12-24MM F4,5-5,6 DG HSM

Yaşadığım yerde ellerinde kalan Sigma 12-24mm f4.5-5.6 DG HSMleri ciddi bir indirimle satıyorlardı.Bu ilk versiyon, ikincisinin fiyatı bunun tam iki katıydı. 12mm'yi denemek istediğimden "alırım, bir hafta sonra geri veririm" diye düşündüm. Dükkana gittim, aldım, eve geldim, denedim. Bu dediğim 4-5 ay önceydi. Sigma hala elimde. 12mm çok iyiymiş be!

Diyafram açıklığı dar olduğu için 12mm bir objektif için ufak bile sayılır.
Kapağını çıkarınca böyle görünüyor. Önündaki halkaya dikkat edin.
Onu da çıkarınca çekime hazır oluyor. Aslında o halka takılıyken de fotoğraf çekilebilir ama köşe kararması bayağı yüksek oluyor.
Ön lensin çıkıntısına dikkat. Nikon 14-24mm de böyle, Tokina 16-28mm de. Bu yüzden Sigma'ya bu haliyle filtre takamıyorsunuz
Ama:
O halkayı takınca filtre takılabilir hale geliyor. Filtre çapı 82mm. Yalnız 21mm'ye kadar halka varsa köşeler yerine halkayı görüyorsunuz. Köşe kararması 21mm'de anca sıfır oluyor. Yani filtre kullanımı sadece 21-24mm arasında mümkün. Hiç yoktan iyidir orası ayrı.

Önceki yazılarımdan birinde objektifleri amaçlarına göre değerlendirmek gerektiğini yazmıştım. Amaç düşük ışıkta fotoğraf çekmek ya da objeni maksimum izole etmekse Canon 50/85mm f1.2L alırsın. Bu aletin amacı bellidir. Eğer amacın maksimum keskinlikse Zeiss 50/100mm f2.0 alırsın. Kullanma amacını düşünmeyip "Zeiss daha keskin" diye kestirip atarsan olmaz.

Aynı şekilde, bana göre Sigma 12-24mm Zeiss 21mm f2.8'den daha iyi! Nasıl yani? Zeiss keskinlik ve kontrastıyla meşhur bir objektif, Sigma nasıl daha iyi olabilir? Bir kere Sigma'nın avantajları saymakla bitmez. Bakın sayayım: 12mm, 13mm, 14mm, 15mm, 16mm, 17mm, 18mm, 20mm, 22mm, 23mm, 24mm, otomatik odaklama. Zeiss'in avantajlarını saysam 3-5 taneyi geçmez :) (keskin, kontrastlı, sağlam... başka?). Anlatabildim mi? Önemli olan "amaç".

(Tabi biri gelip "Ertan'cım bak sana doğumgünü hediyesi Zeiss getirdim. Haydi al bunu, kardeşle odana gidip oynayın" derse de hayır demem :)  )

"Efforts to rationalize"... ("Body" ya da "tripod" diyenler için ekledim)

Sigma orta boylu bir objektif. Bu kadar geniş açılı tam kare uyumlu objektifler zaten ufak olmuyor. Nikon 14-24mm dev gibi ve daha ağır (ama f2.8) ve Nikon'a özel filtre sistemleri haricinde hiçbir biltre takılamıyor. HSM motoru sayesinde hızlı ve sessiz odaklıyor (aynasızlardaki kadar sessiz değil).

f4.5-5.6 diyafram yapısı yüzündem optik bakaç biraz karanlık ve düşük ışıkta kullanmak f2.8 objektiflere göre biraz daha zor. Manzara fotoğraflarımı f8-11 aralığında çekmeye çalıştığımdan benim için dert olmadı. Ayrıca 14-24mm'yi taşımak bana ölüm gibi geliyor, bu Sigma iyi ki f4 falan değil.

Yanımda Nikon yok. Belki bu ay sonu Türkiye'den gelecek ama o gelene kadar Sigma'nın performansına bakalım. Aşağıdaki senaryo basit bir manzara senaryosu. D800 üzerinde 12, 18 ve 24mm'de f4.5-f22 aralığında çekimler yaptım ve düzeltilmiş-düzeltilmemiş hallerini karşılaştırdım.

GEOMETRİK BOZULMA

Başlamadan önce "geometrik bozulma" olayına değinmek lazım. Geniş açı objektiflerde dışbükey bombe şeklinde bozulmalar (barrel distorsion) görürsünüz. Telefotoya gittikçe bu bozulma içbükeye döner (pincushion distorsion). Ama, fotoğraftaki geometrik bozulmayı iki şey etkiler: Objektifin karakteri ve sizin objektifi tutuş açınız. Objektifin karakterini değiştirmek imkansız ama tutuşunuzu ayarlayarak ya da yerinizi değiştirerek bu bozulmayı minimuma indirmek mümkün. Aşağıdaki iki fotoğrafa bakın:

İkisi de f4.5'ta çekildi. İlk fotoğrafta kenarlardaki binalar ve gemi neredeyse devrilecek gibi dururken ikinci fotoğrafta kenarlarda hiç bozulma yok! Nasıl? Yöntem basit: Çekeceğin şeye olabildiğince düz bak! İlk fotoğrafta makineyi biraz yukarı kaldırdım, ikincisinde objektif yere paralel. Bu haliyle geometrik bozulma en azda. Ayrıca dikkatinizi çekerim, bütün fotoğrafta hiç geometrik bozulma yok gibi ve bu fotoğraf 12mm'de çekildi. Sigma'nın geometrik bozulması cidden çok az. Yanımda yok ama Nikon 14-24mm'den bile daha az sanki. 18-55mm kit objektifler bile daha çok bozulma yapıyor. Bu konuda rakiplerinin çok ilerisinde (ve 12mm!).

ÖRÜMCEKLERİ ALALIM

Baştan söyliyim: Fotoğrafın en köşelerine kenarlarına bakmak pek huyum değil. Orta bölümdeki %60-80'lik alan en çok ilgi çeken alan ve çok köşeler çok büyük baskılar haricinde çok dikkat çekmiyor. Gene de 12mm, 18mm ve 24mm'de farklı diyaframlarda köşeleri gösterelim:

12MM

Tekrar hatırlatayım, tam karede balık gözü olmadan 12mm'ye inen iki objektiften biri bu, diğeri zaten bunun yenilenmiş hali.

Soldakiler orjinal halleri, sağdakiler ACR ile düzeltilmiş. Bu fotoğraf bize ne anlatıyor? Eğer büyük baskı alıyorsanız 12mm'de f4.5 pek kullanılacak bir diyafram değil. Sahneye göre değişir ama 15x20cm baskı alınabilir gibime geliyor.
Diyaframı arttırdıkça doğal olarak düzeliyor:

f5,6'yı almadım, f4,5'ten çok farklı değil. En iyi hali f16'da. Biraz düzeltirsek:

f16'da en iyi sonucu alıyorsunuzi bu sefer de ışık saçılması devreye giriyor. Orta bölgeler böyle:

Sırasıyla f4.5, f11 ve f16. Fena değil bence. 12mmlik uygun fiyatlı bir objektif için iyi. Aslında rakipsiz bile diyebilirdim (yeni versiyonu olmasaydı) çünkü 12mm'yi gören fazla objektif yok piyasada :)

12mm SONUÇ: 12mm'de f11, hatta baskı boyutuna göre f16 kullanılabilir. A4 boyutu baskıda f5,6-f8 zorlanabilir. f4,5 diyaframı ben olsa A4'ten ufak baskılarda kullanırdım. Yalnız hatırlatayım: Eğer çerçeve kenarlarına gökyüzü, deniz ya da çimenler gibi çok detay gerektirmeyen bölgeleri denk getirirseniz f4,5 bile kullanılabilir.

18MM

18mm'de f5. 12mm'den çok daha iyi olduğu kesin. Hatta "kullanılabilir" bir fotoğraf olduğu kesin. Dikkat edin, burada baktığınız %100 büyütme 240 DPI'da 50x70cm baskıya denk geliyor.

Yukarıdakiler düzeltilmemiş RAWlar. f8-f11 aralığında kullanılabilir. f11'de bile ışık saçılmasından dolayı kayıp var gibi (binanın üzerindeki çizgilere dikkat edin).

f8 ve f11 üzerinde biraz oynayalım:
Burada geometrik düzeltme yapmama rağmen fotoğraf hiç değişmedi. 18mm'de Sigma'nın geometrik bozulması sıfıra yakın. Kesinlikle çok iyi.

Bu da ortadan bir %100 kesme. f11'deki detay azalması daha belirgin (ışık saçılması yüzünden).

18mm SONUÇ: 18mm, 12mm'ye göre çok daha iyi. Dikkatli çekim yaparsanız biraz Photoshop ile f5,0 bile kullanılabilir. Maksimum kalite için f8'i öneririm. 18mm'de geometrik bozulma da yok sayılır.

24MM

f5,6'da aşağıdaki gibi:
f8:
f11:
f16:

Sanki en iyisi f8-f11 arasında. f16'da ışık saçılması keskinliği azaltıyor. f5,6 büyük baskılara uygun değil gibi.

Hazır gelmişken, 24mm'de f29'a bakalım öyle gidelim:
Işık saçılmasının fotoğrafa etkisi açık görülüyor değil mi?

SONUÇ
Sigma 12-24mm f4,5-5,6 DG HSM özel objektiflerden. Tam kare gövdeler için balık gözleri haricinde daha geniş objektif yok. Aslında var, ama bunun ikinci versiyonu.
Optik olarak da ilginç. Köşe kararması beklendiği gibi en geniş diyaframlarda fazla. Keskinlik ve kontrast f8-f11 arasında en yüksek. Geometrik bozulma konusunda ise bu açılarda en iyilerden biri. 18-24mm arasında bozulma yok gibi birşey. Işık saçaklanması (ya da renk bozulması) sorunu var, ama yukarıda gördüğünüz gibi düzeltmesi zor değil.

12mm'de optik olarak mükemmel değil, hatta "çok iyi" de değil. Ama 12mmlik inanılmaz geniş açıyı düşünürseniz bazı kusurları görmezden geliyorsunuz. f11-f16 arası iyi sayılır. 18mm'de f8-f16 arası kullanmaya korkmam. 24mm'de de piyasa ortalaması kadar iyi sayılır.

Peki D800'ü olanlar almalı mı? Duruma göre değişir. "36MP benim için çok önemli, her piksel değerli" diyenler uzak durmalı ve Zeiss 15mm ya da Nikon 14-24mm gibi objektiflere yönelmeli. Bu durumda 12mm'ye ulaşamazsınız ama manzara çekimi yapıyorsanız iki kare alıp PC'de birleştirmek mümkün.

Eğer f8-f11 arasında kullanacaksanız bu objektif A3 boyutlara kadar iyi sonuç verir. Daha büyük boyutlara birşey diyemem çünkü denemedim. Dergi, internet ya da gazete çekimleri için hayli hayli yeter çünkü bu boyutlarda 6-10MP arası bir makine yeterli ve D800'ün dosyalarını 10MP'ye indirirseniz her makineden daha iyi sonuç alıyorsunuz.

"36MP için iyi değil, 12MP için iyi" diye birşey de diyemem. 36MP'yi her zaman 24 ve 12MP'ye indirme seçeneği var. D700, D3, D4 ve D600 ile nasıl sonuç alacaksanız, D800 ile aynı ya da daha iyi sonuç alacaksınız.

Sonucun sonucu: Sigma 12-24mm f4,5-5,6 DG HSM piyasadaki en geniş açılı objektif (balık gözlerini saymıyoruz) ve klasik bir f8-f11 objektifi. Bütçe sınırlaması varsa ve Sigma'nın kısıtlamalarını biliyorsanız almakta bir sıkıntı yok.

Ben denemedim ama söylenene göre yeni versiyon köşelerde çok daha iyiymiş. Eğer öyleyse yeni versiyonu almakta bir sıkıntı yok.

2 yorum:

  1. Hocam bir an yazıda Zeiss geçmeyecek diye çok korktum. Sonra görünce rahatladım. Ama Nex in geçmemesi büyük hayal kırıklığı açıkcası. Hatta konu bir şekilde Nex6/7 Zeiss iş birliğine gelmeliydi. :)

    Şaka bir yana inceleme için teşekkürler. 2. versiyon sigma için iyi bir referans oldu.

    Bu arada 14-24 21mm Zeisse tercih edilir bence.
    selamlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 14-24 ve 21mm fikrine katılıyorum.

      Zeiss olmadan olmaz biliyorsun :)

      Sil