TAŞINDIK: http://halkboyleistiyor.com
D700 eskidi. Neden? Cunku D800 cikti. Ahahahahaaaa :) Yalan tabi. Tas gibi hala tu tu tu masallah. Ayni sekilde 5DMarkII de eskimedi. Hatta 5D bile hala muhtesem. Efsaneler olmez. (Olurlerse sehit deriz olur biter, malum bu aralar hukumet elinin degdigine sehitlik dagitmakla mesgul. Ankara’ya yakinsaniz kendinize bir sehitlik unvani kapatmaya bakin, olmadi Bakan Sahin’e mektup yazin onun eli bol)
D700 eskidi. Neden? Cunku D800 cikti. Ahahahahaaaa :) Yalan tabi. Tas gibi hala tu tu tu masallah. Ayni sekilde 5DMarkII de eskimedi. Hatta 5D bile hala muhtesem. Efsaneler olmez. (Olurlerse sehit deriz olur biter, malum bu aralar hukumet elinin degdigine sehitlik dagitmakla mesgul. Ankara’ya yakinsaniz kendinize bir sehitlik unvani kapatmaya bakin, olmadi Bakan Sahin’e mektup yazin onun eli bol)
Elinizde
D700 varsa ve ”En yenisi benimki olmali” hastaliginiz yoksa (iki yilda bir ben
yakalaniyorum), yenisini almak icin gercekten gecerli sebepleriniz olmali. Bu
sebepler farkli forumlarda ve sitelerde tartisildi, ben daha detaya girmiyorum.
Konunun
disina cikmayalim.
Elinizdeki
herhangi bir elektronik aleti ne kadar efektif kullaniyorsunuz? Etrafimdaki
arkadaslarimdan edindigim tecrubeye gore, bir alet satin aldiginda kullanim
kilavuzunu okuyanlarin orani istatistik olarak anlamsiz olacak kadar kucuk. Yani kitap
okumayi zaten gectim, para verip aldigin aleti bile kullanmayi deneme-yanilma
ile ogreniyoruz. Ben arabalarin kullanma kilavuzuna da bakiyorum. Yeni
arabalarin radyolari bile acaip karmasik geliyor, ya da hic beklemediginiz bir
dugme hayatinizi cok kolaylastirabiliyor.
Fotograf
makineleri de boyle. Bircok forumda ”5DMarkII aldim, ISO’yu nasil
degistiriyoruz” tarzi sorulmamasi gereken sorulari goruyoruz. Karmasik
fonksiyonlari anlarim ama ISO degistirmeyi de oku be adam (ya da bayan!)!
Ama bazi
fonksiyonlar oyle kolay olmuyor. Bazilarini okusaniz bile anlamiyorsunuz. Anlamak
icin ya daha once o isi yapmis olmaniz gerekiyor ya da birebir denemek. Ornegin
flas fonksiyonlarini sadece okuyup bir seferde ogrenebilen delikanli arkadaslar
hemen kosup IQ testi yaptirsin.
D700’deki
fonksiyonlarin cogu tum Nikonlar’da ortak, dolayisiyla asagidaki ozel
fonksiyonlari ogrenerek diger Nikon govdelerindeki fonksiyonlari da buyuk
oranda anlamis olacaksiniz.
OZEL AYARLAR
(CUSTOMS SETTINGS)
D700’de
ozel ayarlar menusu asagidaki gibi:
Bendekinde
Turkce menu yok, Turkiye’de satilanlarda da yok diye biliyorum.
Basliklar
zaten buyuk oranda kendini anlatiyor. Sirayla baslayalim:
a Autofocus
(Otomatik Odaklama)
A1 AF-C priority selection
AF-C,
otomatik odakli seri cekim modu demek. Bu ayardaki secenekler:
-
Relesase:
Seri cekim modunda makine odaklamaya calisiyor, ama siz deklansore bastiginiz
anda fotograf cekiliyor. Yani makine odagin yakalanip yakalanmadigina
bakmiyor.
-
Release+Focus: Makine hem odak yapmaya calisip
hem sizin deklansore basmaniza tepki vermeye calisiyor. Biraz %50 odaklama %50
deklansor oncelikli mod gibi.
-
Focus: Makine odaklamadan cekim yapmiyor. Yani
sizin deklansore basip basmamaniz onemli degil.
A2 AF-S priority
selection
Yukaridakilerin aynisi (Release+Focus secenegi yok), sadece
tekli cekim modu icin gecerli. Ben “Release” secenegini makro cekimlerinde
kullaniyorum, onun disinda surekli “Focus” secili.
Buradaki AF-S ile lenslerdeki AF-S'yi karistirmayin. Aslinda kullanicilarin kafasini karistiran Nikon. Bu menudeki AF-S aslinda "Single Servo AF", yani bildigin tekli cekim. Lenslerdeki AF-S, lenste otomatik odak morotunun oldugunu anlatir.
A1-A2: Peki bunlari ne zaman kullanacagiz? Yani
hangi durumlar icin hangisi daha iyi ?
Tekli cekim modu
kolay, eger “basar basmaz cekeyim” derseniz “Release” sececeksiniz. “Odak
olmadan cekim yapmasin” derseniz Focus secilecek. Ikisinin ortasi icin ortadaki
secenek iyi (yapma ya?).
Bu durumda eger odagin degismeyeceginden eminseniz sadece
“Release” bile secebilirsiniz. Ornegin olimpiyat stadi etrafinda kosan
kosuculari cekiyorsunuz ve virajin icindesiniz. Bu durumda sadece Release
secenegini secebilirsiniz cunku virajda kosucularin size mesafesi degismeyecek,
dolayisiyla yeniden odaklamaya gerek olmayacak.
Eger size karsi gelen araclari veya kosuculari seri halde
cekmek istiyorsaniz, “Focus” secenegini secmek isteyebilirsiniz. Bu durumda
govde ve lens odagi yakalamak icin ugrasacak ve bir odak yakaladiginda cekimi
yapacak. “Release+Focus” da olabilir. Boyle durumlarda makine+lens ikilisinin
hizli objeleri yakalamasi icin dua etmeniz gerekiyor dogal olarak. Kuscularin
da Focus secenegini secmelerini tavsiye ederim.
Ben AF-C durumunda genelde “Focus+Release” kullaniyorum.
A3 Dynamiz AF Area
Ornegin makinede AF-C secenegindesiniz (surekli odakli
cekim) ve araba yarisi cekiyorsunuz. Objeyi guzel ortaladiniz ve cekime
basladiniz (odaklanacak noktayı siz seçiyorsunuz). Eger obje seçtiğiniz noktadan ayrilirsa, A3 secenegi ile objeyi kac noktayla
takip etmek istediginizi seciyorsunuz.
D700 fabrika ayari olarak 9 noktayla geliyor. Bu secenekte
makine objeyi sadece odak noktasinin bir nokta uzagindaki (yani etrafindaki) 9 noktayla takip edecek. Ornegin
yaris arabalari, kosan sporcular gibi sonraki hareketini az-cok tahmin
ettiginiz cekimler icin bunu kullanabilirsiniz. 21 ve 51 nokta da ayni sekilde,
sadece nokta sayisini arttiriyor. Ornegin kus cekimi gibi ne zaman ne olacagini
tahmin edemediginiz cekimlerde 51 nokta avantajli.
9'u neden kullanasiniz peki? Ornegin futbol cekimi yapiyorsunuz. Futbolcuya odaklandiniz. Eger 9 secenegini secerseniz odak sistemi futbolcudan cok uzaklasamadigi icin genel olarak odak futbolcuda kalir. 51 nokta secerseniz odak sistemi daha fazla noktaya bakacak ve diger futbolculara da kayabilecek.
51 noktali 3B takip sistemi ilginc. D700 burada
odakladiginiz objeyi takip ederken renk bilgisini de kullaniyor. Bu ornegin
kirmizi cicekler arasinda ucan bir ariyi takip etmek icin cok iyi ama sari
cicekler arasinda ucan sari bir ariyi takip etmekte zorlanir, bu yuzden her
zaman 3D secenegini secmemekte fayda var.
A4 Focus tracking
with lock-on
Bu secenek AF-C (surekli odaklama) modu icin.
Bu secenekte govdeye eger cekeceginiz objeyle araniza baska
bir obje girerse, odaklamayi ne zaman degistirmesi gerektigini soyluyorsunuz.
Ornegin sokakta yururken bir sokak calgicisi gordunuz ve cekmeye basladiniz.
Eger sizinle calgici arasina baska insanlar girerse, bu ayar makineye odagi
yeniden ayarlamasi icin gereken zamani soyler. 4 secenek var: Long, Normal,
Short, Off. “Long” seceneginde araya bir obje girerse makine odagi degistirmek
icin uzun sure bekler. “Off” seceneginde araya obje girer girmez odagi
degistirir.
Yukaridaki sekilde asil cekmek istediginiz kisi ile araniza
kosturan atletler (!) giriyor. Eger A4 secenegini “Off” yaparsaniz araya her atlet
girdiginde makine ona odaklamaya calisir, atlet ciktigindaysa tekrar muzisyene
odaklamaya calisir. Pek istenen birsey olmasa gerek. Benzer bir senaryoda,
futbol macini cektiginiz cocugunuzu odakladiniz ama araya surekli diger
veletler giriyor. Bu durumda A4 ayarini “Long” olarak ayarlarsaniz araya giren
cocuklar odak sistemini cok karistirmaz.
Peki ne zaman “Off” yapmaliyiz? Cektiginiz sey hareketliyse
ve araya birsey girmeyeceginden eminseniz bu ayari “Off” yapmanizi tavsiye
ederim. Ornegin bocek makrosu cekiyorsaniz ve surekli otomatik odak (AF-C) kullaniyorsaniz net alan derinligi zaten bit kadar,
bir de hayvan ileri-geri kipirdiyorsa odak sisteminin onu surekli takip etmesi
gerekir. Ayni sekilde uzerinize dogru kosan atletler veya gelen arabalari
cekecekseniz odak sisteminin objeyi surekli takip etmesini istersiniz. Iste bu
durumda “Off” en iyi secenektir.
A5 AF activation
Odaklamanin deklansorle mi AF-ON ile mi yapilacagini
belirler. Bu ayar cok faydali. Yukaridaki A4’e benziyor, ama A4 seri cekimlerde
faydali. Tekli cekimlerde cok faydasi yok.
Deklansor genelde
once odaklama yapar, sonra ceker. Bu ne demek? Yani siz her deklansore
bastiginizda makine odak yapmak isteyecek. Peki objeniz cok yer degistirmiyorsa
ve siz pozu yakaladiginiz anda cekmek istiyorsaniz?
Senaryo 1:
Konser cekimi
yapiyorsunuz. Sarkici yerinde sabit. Arada degisik pozlar veriyor ama siz her
deklansore bastiginizda makine yeniden odaklamak istedigi icin ani
kaciriyorsunuz. Seri cekim yapsaniz binlerce fotograf olacak. “Manuel odak
yaparim” da bir cozum, ama daha kolayi var. Odaklamayi sadece AF-ON dugmesine
verin. Boylece makine sadece siz istediginizde odak yapacak ve siz de
istediginiz anda cekim yapabileceksiniz.
Senaryo 2:
A4’teki senaryoyu dusunun, ama seri cekim yapmiyorsunuz.
Araya insanlar giriyor cikiyor. Eger AF deklansor dugmesindeyse her
bastiginizda alet araya girenlere de odak yapmak isteyecek. Bu durumda AF’yi
AF-On’a atiyorsunuz ve sadece istediginizde odaklama yapiyorsunuz, istediginiz
zaman da cekim yapiyorsunuz.
Ilk basta AF-On'u kullanmak garip gelecektir ama alisinca birakmak istemeyeceksiniz. Yalniz bir uyari: Eger makineyi esinize veya bir arkadasiniza veriyorsaniz bu fonksiyonu varsayilana cevirin cunku kimse AF-On'a basmiyor. Eger yapmazsaniz sonucta elinizde odaklanmamiz bir suru fotograf olacak.
Bu fonksiyonun ise yaradigi bir durum su baglantida: Baglanti
Bu fonksiyonun ise yaradigi bir durum su baglantida: Baglanti
A6 AF point illumination
Optik bakacta gorunen AF noktalarinin, odak oldugunda kirmizi yanip yanmamasini sectiginiz secenek.
On: Odak basarili oldugunda odak noktasi her durumda kirmizi yanar.
Off: Odak noktasi hicbir zaman aydinlatilmaz.
Auto: Eger odak noktasinin arkasinda yeterli kontrast varsa alet bu AF noktasini aydinlatmaz. Ornegin parlak gokyuzu ya da beyaz duvar gibi arka planin zaten aydinlik oldugu durumlarda siyah AF noktasini gormek kolaydir, bu yuzden bu nokta aydinlatilmaz.
Ben "On" birakiyorum.
A7 Focus point wrap-around
Odak noktalarini istediginiz gibi seciyorsaniz bu secenek yararli. D700'de odak noktalari arasinda geziniyorsunuz diyelim. 51 noktadan en sagdakine geldiniz ama hemen en sola gecmek istiyorsunuz. En sagdayken tekrar saga basarsaniz AF noktasi en sola atlar, boylece sola dogru aradaki AF noktalarini gecmek zorunda kalmiyorsunuz. Faydali birsey.
A8 AF point selection
Burada iki secenek var: 51 ve 11. Elle odak noktasini degistiriyorsunuz diyelim. 51 nokta arasinda gezinmek size uzun geliyorsa 11 noktaya indirirseniz odak alaninda daha hizli gezinirsiniz.
Burada iki sey var: Birincisi, bu secenek sadece ilk odak noktasini secerken onemli. AF-C sirasinda 11 bile secseniz ilk odak yakalandiktan sonra 51 AF noktasi hala calisiyor olacak. Ikincisi, 11 noktadan sadece 3 tanesi cross olacagindan (ortadakiler) dusuk isikta diger 8 nokta odaklamada sikinti yasayabilir.
Ben 11 birakiyorum cunku 51 odak noktasi arasinda gezinmek olum gibi.
A9 Built-in AF-assist illuminator
D700'de (ve bircok Nikon'da) dusuk iskta otomatik odaklama sistemine yardimci olmak icin bir yardimci LED vardir. Bu secenekle bu LED'i acaip kapatabiliyorsunuz.
Cogu durumda insanlari rahatsiz ettigi icin ben kapatiyorum.
A10 AF-ON for MB-D10
Eger MB-D10 kullaniyorsaniz, bunun uzerindeki AF-On dugmesinin gorevini bu secenekle degistirebilirsiniz.
...
Bu adresi Donanım Haberde gördüm ve dikkatimi çektiği için girdim, iyi ki girmişim. Sanırım benim makinemde bu özellikler yok (Nikon P100) ama buna rağmen yararlı olduğunu söyleyebilirim. İleride daha iyi bir makine alırsam mutlaka tekrar ziyaret edeceğim :)
YanıtlaSilSiz gene okuyun canim :) P100'de oldugunu sanmiyorum. Diger konulara bakin bence, genel fotograf bilgisi icin.
Silçok başarılı bir çalışma olmuş. bende de d700 var ve boş zamanlarımda menüyü açıp keyfine kurcalıyorum. normalde bu bu kadar çok ve ayrıntılı ayarlar olması hoşuma giden bir şey ama bazen bir ayara hızlıca ulaşmam gerekiyor, artık buradan bakarım :)
YanıtlaSilErtan Harikasın. Çok faydalı bir çalışma olmuş. Genelde pek bilinmeyen ayarlar.
YanıtlaSilBilgiler mi güzel desem anlatım tarzı mı bilemedim?
YanıtlaSilGaliba bilgiyi bu şekilde anlatmak güzel.. :)
Çok faydalandım. Elinize sağlık.
YanıtlaSilpaylaşım için teşekkürler valla makinayı karıştırmaktan kafam karıştı en sonunda makinaya yazılım attım yine içinden çıkamamıştım harika bir paylaşım
YanıtlaSil