4 Oca 2010

Canon f1.4 FD objektif

TAŞINDIK: http://halkboyleistiyor.com

Hemen bastan belirteyim, ben fotograf veya fotograf ekipmani uzmani degilim, burada sadece kendi fikirlerimi ve izlenimlerimi yaziyorum.

Ornek fotograflarin isimlerini mantikli koymaya calistim, buyuk hallerini acarsaniz bazilarinin isimlerini adres satirinda gorebilirsiniz. Mesela fotograflarin bircoguna az-cok sharpening uyguladim.

Yazida cok bariz basliklar koymadim, biraz karisik oldu o yuzden. Fotograflar da ayni sekilde biraz karisik, yani keskinlik ornegi verirken araya CA ornegi de soktum :). Arada aklima geldikce temel bilgiler de verdim, ogrenmeye calisan arkadaslar icin.

Aslinda bu lens ile video da cok zevkli. Bayagi deneme yaptim, manuel fokus ve f2.8 ve altindaki performansini videoda fotograftan daha basarili buldum; ancak tembellikten o videolari cevirip bir siteye henuz koyamadim :(

EOS-FD ve EOS-M42 donusturuculeri 3-5 ay once ABD'den aldirmistim, ama FD veya M42 lens alip deneme firsatim olmamisti. Bir arkadasimla Kapalicarsi'ya gezmek (ve tabii ki fotograf cekmek) icin gittigimde Hayyam'a ugrayip bir tane Canon 50mm f1.4 FD lens aldim. Aslinda 24mm veya daha genis bir lens istiyordum. Bulduklarim ya 24mm f2.8 veya 28mm f2.8'di, elimde 24-105 var ve f2.8-f4.0 arasindaki fark bence cok onemli degil. 20mm veya daha genisi zaten yoktu, o yuzden bunu aldim. Daha uzun manuel lens almaya da gerek gormedim cunku elimdeki 150mm Sigma makro yeterince iyi.

Aldigim adaptorun tahminen 1.3 gibi bir carpani var, elimdeki 50mm f1.2 L ile karsilastirinca da bu anlasiliyor; dolayisiyla lens gercek 50mm f1.4 olmuyor.

 
 

Yorumlarima gecmeden sunu soyliyim: FD ve M42 lensler neredeyse AF modelleri kadar pahali olmaya basladi. Cogu eski lens parasini haketmiyor, almadan dikkat etmek lazim. Her lense "iste efsane" diye atlamayin :)

Eski lensler manuel fokus icin yapildigindan elle netleme cok rahat. Yeni lenslerde, pahali modeller haricinde, en yakindan sonsuze netlemek icin netleme halkasini yarim turdan az cevirmek yeterli oluyor ve bu halka cok hassas olmuyor. Bu lenste 0,45m-sonsuz arasi icin halkayi yaklasik 225 derece donduruyorsunuz. Ornegin Canon 35mm f2.0 lenste bu 180 dereceden biraz daha az, ama fokus halkasi ufak ve kucuk hareketlerde bile fokus asiri oynuyor (gerci otomatik fokusu yeterince hizli ve hatasiz).

Peki bu lensin 5DMarkII'de elle netlemesi nasil? Eger vizorunuz buyuk degilse f2.8 ve altinda elle netleme zor, f2.0 ve altinda cok cok cok zor. Kullandikca anliyorsunuz ve alisiyorsunuz aslinda, ama cogu zaman koca makineyi kaldirip live-view yardimiyla odakladim ve oyle cektim. Elde gezip f2.0 ve altinda cekim yapacaksaniz tonla out-of-focus fotografa hazirlikli olun. Ilk aldigim gun Eminonu'nde insanlari cekerken onceden tahmini uzakligi hesaplayip o sekilde cekimler yaptım (pre-focus), %25 basari oranim vardi.


Yapim kalitesi bayagi iyi, elinizde saglam birsey tuttugunuzu hissediyorsunuz. Objektif hafif ve ufak. f1.2L bunun yaklasik 2 kati buyuk duruyor (ozellikle genislik farki buyuk), zaten agirligi da yaklasik 2.5 kati. Diyafram ayari objektifin uzerindeki halkadan yapiliyor (tum eski lenslerde oldugu gibi); govde uzerinden diyafram ayari yapamiyorsunuz. Diyafram degerlerini 1/2 stop araliklarinda degistirebiliyorsunuz; ornegin 1.4 ve 2.0 arasinda 1 klik var (f1.7 oluyor saniyorum). Kullandigim donusturucu ile 5DMarkII metering yapabiliyor, dolayisiyla Av modunda diyafram halkasi ile oynayarak fotograf cekebiliyorsunuz, makine enstantane (shutter) hizini kendi ayarliyor.

Filtre capi 52mm (uzerinde yazmiyor, internette boyle oldugu yaziyor), minimum diyafram f22.

Asagida sirasiıyla 50mm f1.2L, 50mm f1.4 FD, 35mm f2.0 ve masa ortusu var :) .


 
 

3. fotografta L lens agirliktan kaydi, bir turlu yerinde durduramadim (masanin azizligi) ben de oyle biraktim. Kucuk kardesine abilik yapiyor galiba :)


Optik kaliteye gelirsek:

Daha once 50mm f1.4 USM modelini kullandim. f2'ye kadar "ruya gibi" bir goruntu aliyordum, yani alet neredeyse hic netlemiyor gibiydi; bu da yaklasik ayni (USM'den daha kotu). f1.4'te ilk seferlerde (ve test cekimleri yaparken) ne kadar beceriksiz oldugumu dusunmustum, cunku bir turlu netleyemedim. Sonralari farkettim ki ne yapsam alet istedigim goruntuyu vermiyor. Kisisel gorusum, portre cekimi icin bu da dert degil cunku portrede asiri detay zaten rahatsiz edici oluyor, hafif bulaniklik ve bokeh daha onemli. Zaten f2 ve uzerinde objektif yeterince keskin (hatta bayagi keskin). Ama asil sorun f2.0 ve altinda goreceginiz "dreamy" goruntu; yani cogu zaman ortamda sis varmis gibi bir fotograf cikiyor ortaya.

Su videoda f11'den f1.4'e kadar diyafram bilezigini cevirdim olusan etkiyi 5dmarkII'nin ekranindan g11 ile kaydettim:
http://www.vimeo.com/8520510
Sunda da f1.4'ten f22'ye kadar goturdum:
http://www.vimeo.com/8520922

Bu videolarda f2 ve altindaki etkiyi gorebilirsiniz. Baska arkadaslardan da benzer seyi okudum. Sizde olmuyorsa yazin, belki birseyleri yanlis yapiyorumdur.

Orjinal fotograf (ufaltilmis). f1.4, iso100, 1/2500
 
100% buyutulmus hali. Etrafta mavi bir duman varmis gibi.
 
ACR ile duzeltilmis hali (ne kadar duzeldiyse)


Objektifin CA (Chromatic Aberration, Purple fringing, artik ne derseniz) performansi fena degil, hatta iyi bile denebilir. Aslinda tersini bekliyordum cunku yeni objektiflerdeki aspherical lensler ve garip kaplamalar bunda yok. Unutmayin ki CA sorunu herhangi bir resim duzenleme programi ile duzeltilebiliyor, ve fotografi cok buyutmediginiz surece cok dert degil.

CA'dan konu acilmisken, boyle genis diyaframli objektiflerde CA digerlerine oranla daha fazla oluyor, ozellikle "out-of-focus" noktalarda. Hele netlemeyi duzgun yapmazsaniz CA istemediginiz kadar yukseliyor. Duzgun netlenmis noktalarda bu renk bozulmalari azaliyor. Ayni dert f1.2L'de de var, bunu live-view'da netleme halkasi ile oynarken cok bariz gorebiliyorsunuz. Hatta ben tripod uzerinde netlemeyi f2.0'a kadar CA'nin minimum oldugu noktayi bularak yaptım :)

Asagidaki fotografa dikkatli bakin (buyuk haline tabi). Karli, soguk ve bulutsuz bir havada gokyuzu ile agac arasinda cok buyuk kontrast farki var, buna ragmen yapraklarin arasinda ve yukari uzanan dallarda CA yok gibi birsey.
Fotografin tamami (f4.0, iso800):

 Fotografin ustunden 100% gorunum. Sag altta fokus araliginin disinda kalan dallara bakarsaniz yesil yesil renk kaymalari goreceksiniz.:




Bir diger bariz ornek:

f2.0, iso1600, 1/125

Fokus "Eject" tusu uzerinde. Fokus duzleminin ardinda kalan yerlerde yesilimsi, on tarafinda kalan harflerin etrafinda morumsu CA olusmus.

Tamron 70-300 ile karsilastirinca bu lens CA konusunda tam cennetlik... Tamron ile beyaz araba cekemedim gibi birsey, neredeyse tamami morumsu cikiyordu...

Bir de test-sever arkadaslar icin asagidaki fotograflari cektim. Logitech X-240 kutusunun uzerindeki yazilari kullandim (21 Euro'ya daha iyi bir 2.1 hoparlor seti var midir bilmem). Internetten bir test grafigi cekip kullanmak istemedim, bence yazilarin netligini karsilastirmak yeterli (akademik degil tabi, idare edin). 4 adet fotografi yeterli buldum, zaten f4.0'den sonra cok cok fark olmuyor, belki koseler biraz duzeliyor. Ancak f11'den sonra az bir keskinlik azalisi oluyor.

Bunlarin hepsi Manfrotto 190XPROB uzerinde 5DMarkII'ye EOS-FD donusturucu ile takilmis Canon 50mm f1.4 FD objektif ile, Canon EOS Utility Remote Shooting yardimiyla netleme yapilarak iso100'de cekilmis fotograflardir (Canon bu programi bedava veriyor, duyuyor musun Nikon?).

Full kare fotograf bu:



Ortadan kestigim fotograflar asagida:
 F1.4:
 f2.0:



 f2.8:



f4.0:

Televizyon arkamdaydi, araya reklam girdikce icerideki isik degistiginden renk de degismis, idare edin :) Ama keskinlik degismediginden siz onu gormezden gelin. f1.4'teki "ruya" etkisi cok bariz (ucuza soft-focus lens :) ) Hatta su fotograf icin artik Photoshop'a gerek yok, bu lensle cekin gitsin :) :
http://www.flickr.com/photos/cencula/4240484897/

f2.8'e kadar kose kararmasi bayagi belirgindi ama herhangi bir resim duzenleme programinda 1-2 harekette duzeldigi icin cok dert etmiyorum, o yuzden o konuyu acmadim. Ayrica f1.4'te cekeceginiz bircok fotografta kose kararmasi istenen birsey.

Asagida F1.4 ve F1.7'de cekilmis birkac fotograf var.




Uykusuz'un takvimi :) Soldaki isiklar nokia n95 ve 1208. Kose kararmasi beni rahatsiz etmiyor.

Bundan sonraki tum fotograflari elde cektim. Hem hava cok soguk hem de ogle arasi az zamanim var.

Bokeh pek basarili degil. Arka plandaki sekiller yuvarlak gorunse de genel gorunus rahatsiz edici. Koselerdeki kararma beni rahatsız etmiyor, hatta atmosfer bile katmis.
 Bu fotograf f2.0'de cekildi. Test sitelerindeki gibi gri karton cekseydim bariz kose kararmasi olacakti ama burada rahatsiz etmiyor beni...



Bu f1.7'de cekildi (Fotograftaki Pajero cidden dag aslani gibi, giremeyecegi arazi yok galiba). Sag ustte kose kararmasi belli, ama kim takar? Bokeh gene (bence) rahatsız edici.

Yeri gelmisken biraz daha bokeh ornegi vereyim:
f2.8, 1/500, iso200:


Bu arada yukaridaki kar tanesinin 100% buyutulmus hali:


f2.8, 1/160, iso200:
Yukarida netleme noktasinin %100 buyutulmus hali:
Ayni noktanin ACR ile uzerinde biraz ugrasilmis hali:
Yukaridaki fark lens kadar 5DMarkII'de kullandigim profilden de kaynaklaniyor. Hemen burada ekliyim, MarkII'nin varsayilan JPEG ciktisi keskin cikmiyor, Photoshop gibi bir programda yapilacak keskinlestirme bayagi fark ediyor.

Bokeh goreceli, o yuzden her fotografa yorum yapmadim.

Asagida bir f1.4 ile, bir de f22 ile minimum netleme mesafesinden cekilmis iki fotograf var. f22'de bile arka planin net olmadigina dikkat. Bunun iki sebebi var: Cok yakindan netleme yapmak ve tam kare makine kullanmam. APS-C govde ile alan derinligi daha genis olurdu.


Hangisi f22 ile cekilmis?

Yukarida tam halini verdigim fotograflardan birinin %100 buyutulmus hali:

f2.0'de olusan ince DOF cok bariz. Fotografta keskinlestirme yapmadim, ona ragmen bayagi iyi cikmis.

Flare denemesi yapacaktim ama gunes asagidaki gibiydi. Gene de flare bekledigimden az:

Asagida f22 ile cektigim fotograflar var:
1/160, iso250
Yukaridaki fotografin ortalarindan %100 crop. Biraz ACR ile keskinlestirdim.

Asagidaki fotografa dikkat. 21MP'lik fotografi keserek 2MP'e indirdim. ACR'de keskinlikle oynadim, ve ortaya cikan fotograf keskinlik olarak cok basarili. Bundan daha kotu ceken 10MP compact makineler var.


Asagidakinde kenar-koseleri de ornek olarak verdim:

1/250, iso400
Asagida, yukaridaki fotografin ortasindan %100 bir kesit var. Neredeyse uzaktaki daglardaki agaclari sayabilirsiniz.
Ayni fotografin sol alt kosesi. Aklinizda olsun, bu kesit ve yukaridaki 0,6MP:

Uzmani olmasam da, bu objektif 21MP icin yeterli gibi geldi bana.

Modellik edecek birini bulsaydim portre de denerdim (esimi cektim ama hicbirini begenmedigi icin buraya koymaya yetkim yok :) ).

Puan, sonnot, ozet vs.. ile ugrasmadim. Sonucta fotografi etkileyen en onemli etken vizorun arkasindaki goz. Cons-Pros'a gore karar vermeyin. Eskiden teknik ozelliklere daha cok onem verirdim, artik alacagim seyin isime yarayip yaramayacagina bakiyorum. MTF-CA degerleri hersey degil.


Not: Ofiste dizustu bilgisayarimin klavyesi Ingilizce, o yuzden yaziyi Ingilizce harflerle yazdim kusura bakmayin.

7 yorum:

  1. f:4 ve üstünde oldukça keskin görünüyor.
    Lens fotodiox olanlardan mı, ya da üstünde marka yazıyor mu?

    YanıtlaSil
  2. Yalcin pardon gormemisim senin soruyu. Aksam bakar soylerim markasini.

    YanıtlaSil
  3. bokehleri beğenmedim hocam, bendeki f1.8 olanından terfi etmek anlamsız geldi. bokeh kalitesi yüksek olanından var mıdır benzer bir lens?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben dönüştürücüde de sorun vardır diye düşünüyorum. Dönüştürücü kalitesi de bokeh kalitesini etkiler çünkü FD-EOS dönüştürücülerinde lens elemanı var. Objektifi bir arkadasa verdim zaten. Olympus'un OM 50mm f1.4'ü daha iyi bokeh konusunda. Yalnız bu aletin keskinliği f4 civarında çok iyi ve video ile ugraşıyorsan mekanik ve optik olarak fena değil.

      Sil
  4. Merhaba,incleme için teşekkürler. Bende bugun bir 50mm f1.4 FD aldım ve suan dönüştürücü aramaktayım ancak bu konuda çok az fikrim var.
    f1.4 de iken bile kaliteli bir fotograf cekebilcegim bir dönüstürücü önerebilirmisiniz,tabii bir de sonsuza netleme sorunu var..yani ikisi aynı anda olabilir mi?
    Şimdiden tesekkür ederim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sonsuza odaklama yapmasi icin icinde optik olan bir donusturucu gerekli. Icinde optik olup da kaliteli sonuc verecek tek adaptor Canon'un kendi adaptoru. O da cok pahali, bulmasi zor ve sadece bazi telefoto objektiflerle calisiyor (ayrica isigi 2/3 stop azaltiyor).
      50mm f1.4 icin ben olsam optiksiz bir adaptor arardim ve sonsuza odaklamayi unuturdum. Ya da bu objektifi satip (biliyorum yeni almissin) yerine eski bir Nikon 50mm f1.4 arardim. Canon govdelerde Nikon objektifler cok rahat calisiyor. Eger 5D gibi tam kare bir govden yoksa Pentax 50mm f1.7ler de olur.

      Sil
  5. Hocam özellikle 1.4 lerde bokeh ya da keskinlik bu şekilde değil. Aynısından bende oldugu icin söylüyorum. Aynasızlarda netleme çok daha kolay ve adaptör uyumu genelde tam. Yani optik elemansız sonsuza da netleme yapılabiliryor. Muhtemelen aldığınız bu sonuçların sebebi dslr kullanmış olmanız. 1.4de dahi yeterince keskin ve inanılmaz bokehli bir objektif.

    YanıtlaSil