...
...
Girizgah
Fotokritik'te bir başlık altında Tokina 11-16 hakkında söylenenler kafamda soru işaretleri doğurdu. Bu kadar süredir kullandığım lensi daha tanıyamamış mıyım? Yoksa söylenenler yalnız test sonucu olup pratikte geçerli değil mi? Örneğin belki bu lens ile gerçekten de iç yansımalardan (flare) fotoğraf çekilemiyordur, veya kenarlardaki ışık saçılmaları fotoğrafı rezil ediyordur.
Haydin görek.
İç yansımalar
Önce iç yansımalar. 50D + 11-16 11mm'de yaklaşık Canon 17-40 5DMarkII üzerinde 17mm'ye denk geliyor. Hatırlatayım, 17-40 özellikle 5DMarkII üzerinde (özellikle köşelerde) en başarılı lens değil.
Sağdakiler Canon 17-40, soldakiler Tokina 11-16 ile çekildi. Tokina üzerinde bir-iki leke var. Güneşe doğru fotoğraf çekildiğinde iki lens de kontrast kaybı yaşıyor. Bu etki Tokina'da biraz daha belirgin. İç yansıma iki lenste de var ve oluşan etki ikisinde de farklı. Kişisel seçimdir ama, eğer iç yansımalardan dolayı 11-16 ile fotoğraf çekilemezse Canon 17-40 f4L için de aynı şeyi söyleyebilirim. En azından bazı lenslerde oluşan "güneş fotoğrafın her yerinde" etkisi yok. Keşke elimde başka bir ultra-geniş açı olsaydı da deneseydim.
Işık saçılmaları
Işık saçılmasından bu linkte "Kisaltmalar ve Ozellikler" başlığı altında çok kısa bahsetmiştim. "Genelde" ultra-geniş açılı lenslerin büyük sorunlarından. Yüksek kontrastlı kenar geçişlerinde oluşuyor (Tamron 70-300 Di LD ile yüksek kontrasta da gerek yok, ben Pentax k10D ile her fotoğrafta morluk elde edebiliyordum).
İlk örnekte evin içinden dışarıyı çektim. Dışarısı parlak olunca evin duvarlarıyla yüksek kontrast (karşıtlık) oluşuyor. Photozone'un yaptığı testlerde en kötü CA f8 değerinde oluştuğu için aşağıdaki fotoğrafı f8'de çektim:
50D, Tokina 11-16, f8, 1/125, ISO100 |
Soldakini RAW'dan direkt JPEG'e çevirdim. Sağdakini ACR'de "Chromatic Aberration" ayarıyla 3 saniyede düzelttim. Yeni Nikonlar JPEG fotoğraflarda bunu makine içinde de düzeltiyor. Kaldı ki A4 boyutunda baskı aldığımda bu morluklar belli olmuyor. Daha büyük baskı alacaksanız ne olacak? Zaten adam gibi baskı almak için adam gibi bir program kullanacaksınız ve bu program CA'yı şipşak düzeltecek.
İkinci örnek olabilecek en kötü senaryolardan biri. Bir köprünün altında durup güneşin yarısını en köşede görecek şekilde çekim yaptım:
En kenarda güneşin yarısı. |
Üstteki yarıda görüleceği gibi köprü kirişinin altında mavi-mor bir çizgi var. Alttaki yarıda gene ACR ile düzeltilmiş hali var. 11-16'nın bir avantajı var: CA, aynen bombelik gibi (sayfada "Lens Correction" aratın), çok düzenli, bu yüzden düzeltmesi çok kolay. Bazı lenslerdeki saçaklanmayı ACR ile düzeltemiyorum (hatta ismi lazım değil, bazı L lenslerde böyle), gidip saçaklanma olan yerdeki mor ve magenta'nın doygunluğunu azaltmak zorunda kalıyorum.
Son olarak 17-40 ile karşılaştırayım dedim. Hatırlatayım, 17-40'ın iç yansıma direnci (flare resistance) iyi kabul edilir. Diyafram gene 8:
Tokina + 50D |
17-40 + 5DMarkII |
Hımmmm.. Ne desem bilmiyorum... İki lenste de güneşlik takılı değildi. CA düzeltmesi yapmadım.
Hazır oradayken 11-16'yı 5DMarkII'ye takıp 16mm-f8'de bir kare çektim. Sonuç:
Tokina'yı satmasam mı acaba :)
Not: Dediğim gibi, elimde Sigma 10-20 f3.5 veya Canon 10-22 f3.5-4.5 gibi rakipler olsaydı daha iyi olurdu.
Not2: Bendeki 17-40'ın sol tarafında bir sorun mu var diye şüphelenmeye başladım. Sanki daha iyi olması gerekli gibi...
Not2: Bendeki 17-40'ın sol tarafında bir sorun mu var diye şüphelenmeye başladım. Sanki daha iyi olması gerekli gibi...
bu karsılastırma alakasız, kurusa bakmayın ama lenslerin biri genis acı, makina croplu. digeri genel kullanım lensi makina full frame. Cok yanlıs bi karsılastırma olmus. ultra genis acıların zaten cogunda bu tur sorunlar mevcut, sigma 10-20 gibi bir lensle karsılastırılmalı
YanıtlaSilEvet, olsaydı karşılaştırırdım. Yalnız buradaki amacım 17-40 ile 11-16'yı karşılaştırmak değil, Tokina 11-16'nın bahsedilen sorunlarını incelemek. Ne keskinlik ne doygunluk ne köşe kararması, hiç birini karşılaştırmadım.
YanıtlaSilBunun yanında 16mm'deki Tokina ile 17mm'deki Canon'u "iç yansıma açısından" karşılaştırmak neden yanlış olsun? Ayrıca en son fotoğrafta 5D'ye Tokina'yı taktım ve karşılaştırmayı o şekilde yaptım, yani makineler de aynı oldu.
Ertan bey,
YanıtlaSilÖncelikle çok güzel ve yararlı bir inceleme olmuş. Bir çok noktaya temas ederek bugüne kadar doğru olduğunu düşündüğümüz noktaların aslında biraz flu olduğunu ve duyduğumuz herşeye inanmamak gerektiğini hatırlatmış oldunuz. Görseller bu konuları anlamada çok faydalı bence.Bu arada Sigma 10 20 f/3.5 çıkar çıkmaz almıştım ve 1 ay sonra hemen satıp ilk aşkım Tokina 11 16ya dönmüştüm. Nedeni köşeler 11 diyaframda bile bence iyi değil.
Fk dan ark
Ertan bey;
YanıtlaSilGercekten güzel bilgiler,
çalışmalarınızı yakından takip etmekteyiz.
Gercekten Cok Mukemmel Bir Lens Suan Kampanyalarida Internette Geziyo
YanıtlaSilTokina için onca yazılan kotu uorumlarla kafam karismis ti.incelemeniz le 11 16 benim için doğru bir seçim ocağına karar verdim. Teşekkürler
YanıtlaSil